Страницы

субота, 27 липня 2024 р.

Подільський каменотесний промисел!

 

Каменотесне мистецтво Вінниччини

Однією з причин розвитку каменярства на території України є значна наявність покладів каменю. Широке використання цього матеріалу на Вінниччині – цілком природне явище, оскільки тут знаходиться чимало кар’єрів із пісковиком, доступним для видобутку та подальшої обробки.

В середині ХІХ ст. у зв’язку з різкими змінами соціально-економічних умов та швидкого поширення нового будівельного матеріалу – цементу – подільський каменотесний промисел почав терпіти збитки і майже повністю згорнув своє виробництво. Але місцеве населення аж до початку ХХ ст. продовжувало оформлення садиб, криниць, громадських будівель та ін., які й досі виконують свої практично-естетичні функції й використовуються сільськими жителями.

У серпні 1985 р. на території садиби Альошкіних в селі Букатинка Вінницької області відбувся перший експериментальний (пробний) пленер скульптур малих форм в Україні, учасниками якого стали професійні художники. У букатинському кар’єрі професійні митці безпосередньо контактували з майстрами-каменотесами, активно навчалися методами обробки каменю за допомогою традиційного набору інструментів. Відбулася практична спроба відродження і продовження народного каменотесного мистецтва.

У 1986 р. пройшов перший в Україні офіційний скульптурний пленер з дерева (дуб) у місті Тростянець (Сумська область). Через місяць відбувся перший пленер з такого матеріалу, як камінь (пісковик), під назвою семінар-практикум скульпторів і народних майстрів «Подільський оберіг» у Буші на території державного історико-культурного заповідника «Буша».

Парк скульптур. Буша

У 2006 р. був проведений симпозіум каменотесного мистецтва «Буша-Пороги-2006» з ініціативи НСМНМУ (Національної спілки майстрів народного мистецтва України), під час якого відбулося художнє опорядження бушанського джерела та створення скульптури «Козак-характерник».

Симпозіум, який відбувся 10–23 вересня 2018 р., визначив ідею створення меморіалу слави «Воїни світла» – місця вшанування пам’яті воїнів усіх періодів історії України, починаючи від козаків і до героїв Небесної Сотні й АТОвців.

Майстри по обробці каменю Віталій, Микола і Олександр Пірняки, Олексій Альошкін і його дружина Людмила відомі не тільки на Вінниччині, а й далеко за її межами.

Скульптура полоненого козака. Буша


Учасники пленеру в різні роки виготовили ряд скульптурних композицій на теми «Міфи бушанської землі» та «Міфологія південно-західного слов’янства» для облаштування комплексу зеленого туризму «Бессарабське село Фрумушинка Нова» Одеської області, а «Легенди Буші» і «Козаки» – для облаштування території історико-культурного заповідника «Буша». А ще «Клембівська вишивальниця» та ряд інших.

За роки  буття «Подільського оберегу» створено унікальне явище –  Бушанський музей скульптури під відкритим небом. На його території встановлено  понад 180 скульптур із каменю-пісковику виготовлених  учасниками  26 пленерів, які відтворюють образи учасників і героїв оборони Буші, історичні постаті, літературні персонажі козацтва, інші образи української міфології та історії. 70 скульптур встановлено в районах області та за її межами. Тут також проводяться пленери з різних видів мистецтва, народні фестивалі.

 

Рекомендована література:

Альошкіни Олексій Михайлович та Людмила Вікторівна : [майстри каменотесної скульптури, графіки, витинанки, писанкарства] // Народні майстри Вінниччини : довідник / Вінниц. обл. центр нар. творчості. – 2-ге вид. – Вінниця, 2018. – С. 10 : кольор. фот.

Духовне джерело Буші // Комсом. плем’я. – 1988. – 20 верес.

Іванчишен, В. Пам’ятки каменотесного мистецтва у с. Буша Ямпільського району Вінницької області / В. Іванчишен, В. Косаківський // Україна і Польща: історичне сусідство : матеріали міжнар. наук. конф. 17–18 трав. 2012 р. / відп. ред. Ю. Зінько. – Вінниця, 2012. – С. 284–292.

Іванчишен, В. Р. Дослідження каменотесного промислу в етнографії та мистецтвознавстві: особливості та проблеми / В. Р. Іванчишен // Народна культура Поділля у національному вихованні дітей та молоді: проблеми та перспективи : матер. другого наук.-практ. круглого столу, 23 жовт. 2014 р. / Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського, Ін-т історії, етнології і права, Секція етнології кафедри філософії, соціально-політичних дисциплін та етнології. – Вінниця, 2015. – С. 42–48.

Іванчишен, В. Р. Каменотесний промисел на Вінниччині в 40-х рр. ХХ ст. / В. Р. Іванчишен // Вінниччина: минуле та сьогодення. Краєзнавчі дослідження. Вінниччина в роки Другої світової війни. 1939-1945 : матеріали Всеукр. наук. історико-краєзнав. конф., 10–11жовт. / відп. ред. Ю. А. Зінько. – Вінниця, 2014. – С. 204–208.

Каменотесне мистецтво // Народні обереги. З історії мистецтва Вінниччини кінця XX – початку XXI ст. / ст. Федора Панчука ; упоряд. Л. М. Дідур. – Вінниця, 2020. – С. 61.

Титаренко, В. Пороги – 2007 : [про симпозіум майстрів каменотесного мистецтва «Пороги – 2007», який проходив на Вінниччині] / В. Титаренко // Народне мистецтво. – 2007. – № 3–4. – С. 35–37.

Троценко, Г. Пленерний рух у відродженні каменотесного мистецтва Вінниччини кінця ХХ – початку ХХІ ст. / Ганна Троценко // Народознавчі зошити. – 2019. – № 1 (145). – С. 120–129 : фот. – Електрон. версія. – Режим доступу: https://nz.lviv.ua/archiv/2019-1/18.pdf (дата звернення: 27.07.2024), вільний. – Назва з екрана.

Цвігун, Т. О. Застигла в камені історія : [про Всеукр. пленер скульпторів-каменотесів «Подільський оберіг» та каменотесне ремесло у с. Буша Ямпіл. р-ну] / Т. О. Цвігун // Буша: природа, археологія, історія, етнографія та фольклор сіл Бушанської сільської ради / кер. проекту, відп. ред. Т. О. Цвігун ; наук. ред. В. А. Косаківський. – Вінниця, 2009. – С. 5–8 : фот.


Немає коментарів:

Дописати коментар