Художниця з подільського села –
Марія Іванівна Деркач
Художниця з подільського села
З таким ім’ям ласкавим – Носиківка
Тут все життя любила і жила,
Тут світ мистецький повела мандрівка,
Від цих левад, від цих рясних садів,
Де все таке ріднесеньке до щему,
Де всі, як на картині, молоді,
На полотні подільського едему.
Жанна Дмитренко
Марія Іванівна Деркач народилася 14 квітня 1930 року в с. Носиківка
Шаргородського району Вінницької області (нині Шаргородська МТГ Жмеринського
району). Мати працювала в колгоспі, а батько був мельником.
З дванадцяти років Марія Іванівна працювала в колгоспі. Навчалася вишивати,
створювати власні орнаменти, вміла розписувати хати, комини, печі.
Вона почала малювати пізно. Відчувала нестримне бажання відтворити все, що
бачила навкруг.
Першу свою картину «Після
весілля» намалювала у 52 роки.
Композиція твору сповнена роздумами про майбутню долю подружжя та красу
сімейних буднів.Після весілля, 1982.
Першим її порадником у малюванні був сільський учитель Михайло Сергійович Саулко. Саме він порадив учитися малювати. Своїм
наставником Марія Іванівна вважала і художника Федора Васильовича Панчука.
Учасниця районних та обласних виставок образотворчого мистецтва. Картина
«Після весілля» у 1987 році експонувалася на виставці в Парижі, «Затишок» – у
Нью-Йорку, «У церкві» – в Києві.
Картини М. Деркач знаходяться в експозиції Шаргородського музею
образотворчого мистецтва. Це, зокрема, «Материнське щастя» (1991), «Моя хата»
(1984), «Корови», «Одруження» (1993), «Квіти» (1993), «Собака» (1993), «Весна»
(1992), «Людина і світ» (1992), «Коровай» (1985). Дві картини знаходяться у
фондах ОЦНТ.Квіти
Малювала переважно квіти – жоржини, ружі, чорнобривці, айстри. На її картинах
можна побачити квіти, яких іноді й у природі важко відшукати, бо творча уява
майстрині – це ще і безмежний політ людської фантазії у світ небаченого.Моя хата
У своїй творчості вона користувалася пензлями, зробленими власноруч. Це
надавало її творам особливої своєрідності.
Колір в її роботах яскравий і соковитий, підказаний традицією народного
подільського мистецтва. Дуже характерним для палітри художниці є білий колір,
який надає картинам незвичайної свіжості й святковості. В її роботах ми
відчуваємо дивне тепло, щось близьке і рідне кожному подолянину. Це – рідне
Поділля.Вишивальниця
Померла Марія Деркач 25 січня 1995 року у своєму рідному селі.
З метою увічнення пам’яті Марії Деркач на будівлі Носиківської СЗШ І-ІІІ
ступенів відкрито меморіальну дошку.Образ Марії Деркач на шаргородській сцені
Деркач Марія Іванівна : [народне малярство] // Народні майстри
Вінниччини : довідник / Вінниц. обл. центр нар. творчості. – Вінниця, 2018. –
2-ге вид. – С. 37.
Дмитренко, Ж. Мистецтво щирого серця : до 85-річчя народної художниці
Марії Деркач / Жанна Дмитренко // Світлиця. – 2015. – № 2. – С. 26–29.
Катеринич, А. Носиківська мадонна / А. Катеринич // Вінниччина. –
2013. – 12 черв. – С. 9.
Ковтун, Г. Все її життя – на полотні / Г. Ковтун // Шаргородщина. –
2015. – 10 квіт. – С. 5.
Малярський мікрокосмос Марії Деркач // Народні обереги. З історії
мистецтва Вінниччини кінця XX – початку XXI ст. / статті Федора Панчука ;
упоряд. Л. М. Дідур. – Вінниця, 2020. – С. 160–162.
Марія Деркач : [вірш] // Благословен дух творчості людської :
зб. поезій / Жанна Дмитренко. – Вінниця, 2020. – С. 169.
Панчук, Ф. Кожна картина, як дитина / Ф. Панчук // Вінниц. край. –
2004. – № 1. – С. 140–143.
Панчук, Ф. Кожна моя картина – то як часточка душі / Ф. Панчук //
Народне мистецтво. – 2004. – № 3–4. – С. 44.
Панчук, Ф. Малярський мікрокосм Марії Деркач : до 80-річчя від дня
народж. художниці М. І. Деркач (14.04.1930–21.01.1995)] / Ф. Панчук //
Світлиця. – 2010. – № 2. – С. 20–22.
Немає коментарів:
Дописати коментар